Friday 6 January 2017

Cikgu Ayu???? Haha

Assalamualaikum !

Lama tak bukak blogger.

Jadi alang2 buka ni , kita update lah sikit recent activities ...

So, spm dah habis , jadi aku dah merdeka ,..
Memang cadang dari awal lagi untuk cari kerja .. Ye lah , kalau kerja masuk lah sikit duit tuh dari mereput kat
rumah..
Mintak punya mintak , tak dapat.. Dari SMO , butik , mall , sehingga kedai2 kecil.. Hasil nya menyedihkan , memang tak dapat.


Tapi Alhamdulillah , Allah dengar.

Abg aku offer job kat tadika PASTI , untuk jadi pembantu guru , so apa lagi terima lah. Masa ni , dalam otak aku , aku nak kerja untuk dapat duit , kedua , pengalaman.

Tipu lah kalau aku terus terima ,awalnya dalam hati terbahagi dua jugak , antara terima dan tak. Kalau terima , income masuk , pengalaman dapat , tapi jauh dari ibu sebab PASTI ni kat kemaman. Kalau tak terima , rugi , mereput lah jawabnya..Hanya mampu doa , minta yang terbaik dariNya.

Hampir tak jadi nak kerja , tapi sekarang , dah seminggu jadi pembantu kat sini (thanks to abg Di ๐Ÿ˜)...


Dan Alhamdulillah , banyak aku dapat sepanjang berada disini. Dan yang paling aku terkesan , mind set aku bila berada disini dah berubah 360° lepas terkena sentuhan rohani kat program qiamullai untuk cikgu2 PASTI kat sini.
Dan aku bersyukur dengan perubahan ni.


"Allah yang pilih kita , bersyukurlah. Dia pilih kita untuk teruskan kerja mulia Nabi. Berdoa lah kpd Allah biar kerja mengasuh dan mendidik tunas-tunas islam sini untuk hidup berlandaskan al-quran diberkati olehNya.. Kalau niat kita kerja jadi guru kat pasti ni untuk tengok anak2 didik hidup berlandaskan islam , insyaAllah ada saham untuk kita diakhirat nanti. Bukan mudah nak didik anak2 kecil ni , perlukan kesabaran yang tinggi , ketekunan , keikhlasan dan semangat yang tak pernah pudar. "
-dan kata2 ustazah ini yang bantu aku sedarkan diri sendiri , antara duit dan pahala yang mana perlu kejar dulu. Allah jua yang menyedarkan.



Bila dah start urus budak2 dari sambut mereka di pintu pagar , mengajar dalam kelas , mandikan , pkaikan baju , tidurkan , and pe benda semua ,, buat rasa penat hilang bila tengok telatah diorang ... 

Gembira bila tengok budak2 belajar benda baharu, nak2 kita yang ajar diorang.
Gembira bila pagi2 datang sekolah , diorang datang panggil cikgu n peluk kita, 
Gembira bila tengok diorang kembali senyum sebab kita pujuk lepas nangis tak nak datang je sekolah,
Gembira yang tak dapat diungkap dengan kata2..hahaaaa

Dan pengalaman ni buat aku sedar , tentang tanggungjawab yang dipikul oleh guru2 aku sebelum ni... Sedar yang pengorbanan cikgu2 nih besar sebenarnya.
Bukan sekadar jadi orang Melayu... Tersentuh baca ayat2 keramat ni...al fatihah


And the most important thing is , aku memang kena cerna betul2 peribahasa , bagai ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus.
Well, ye lah , sebelum ajar orang lain kita kena praktikkan dulu.. 


Dan alhamdulillah jugak , orang kat sini baik2 , mula2 kekok gak duk kat negeri orang nih... Tapi , insyaAllah semuanya akan baik2 saja....

Aku ingtkan mudah je nk ajar bebudak nih..tapi tanggapan ni meleset 99%...mana lagi 1%?? Entah.

Nah , kena kursus bagai,

Lagu2 masa zaman bebudak dulu , kena recall balik semuanya...
Balik rumah , spend sikit masa nak belajar menari ikut lagu budak2...
Hahahaaaa...cikgu yang bersunggguh...

Ada dua tiga benda lagi yang belum tercapai untuk cuti merdeka spm nih...
Yang pertama , aku nak belajar menjahit..
Kedua , nak buat bussiness online ,
Ketiga nak buat lesen... Hmm bila la nak penuhi impian yang ini .... Takpa2 , kita tunggu.

Ok ,bye.



2 comments:

  1. Waaaa .. best nye .. memang happy tengok telatah budak2 �� selamat menjadi guru yu.. and, sy doakan awk berjaya capai ketiga2 benda tu hehe .. yg bab belajar jahit , serahkan pada I hahahahaha .. biar sy jadi cikgu jahit ������ *just kidding*

    ReplyDelete

Do say something here !! :) <3