Tuesday, 1 December 2015

Menjentik Hati

[2 minit untuk selawat dan sedekah al-fatihah untuk semua saudara seislam kita]
*mohon , nak pinjam 2 minit je..

Cerita Seorang Sahabat yang menjentik hati yang aku copy_paste dari whatsapp....
Semoga dapat jentik hati kita semua juga...

Cerita Seorang Sahabat.

#Catatan hati


Aku menangis.Teresak-esak.

Semalam aku dengar kuliah,
Ustaz tu cerita tentang zina yang berlaku pada ambang hari merdeka hari tu.

Ustaz tu kata lagi, ketika penguatkuasa jabatan agama Islam datang ke sebuah bilik hotel tersebut,si lelaki masih tidak berbaju.
Manakala si perempuan menangis di dalam tandas.
Apabila hendak membawa dua orang tersebut ke balai,
Ustaz tersebut menyuruh mereka mengenakan pakaian mereka.

Si lelaki pergi ke almari,
Ambil jubah putih yg masih tersangkut cermat.
Sambil mengenakan serban.

Si perempuan pula memakai jubah hitam & menyarungkan tudung labuh. & dikatakan kedua-duanya merupakan penghafaz Al-Quran. Lagi beberapa bulan lagi dah nk habis 30 juzuk Al-Quran.

Saat aku mendengar apa yg diceritakan ustaz,
Hatiku jadi sebak.
Hingga aku tertunduk memandang kaki.

Antara marah kerana imej agama yang mulia diperlakukan sebegitu,
& sedih mengenangkan orang yang  berilmu, dan orang  yang membawa imej Islam juga tak mampu mengawal nafsu & tidak mengaplikasikan ilmunya ke arah kebaikan lalu menjadi fitnah ke atas agama. 'Sepatutnya pakaian ini menjadi perisai kita dari melakukan maksiat. Orang yang pakai jubah dan kopiah, dia akan rasa malu untuk buat maksiat. Orang yang tudung labuh, akan rasa malu nak buat maksiat. Tapi, andai pakaian tak mampu menjadi perisai, maka malulah dengan Allah... ' .

Aku terfikir.
Apakah yang ada di dalam fikiran mereka saat mereka bertekad untuk melakukan dosa tersebut? .

Apa mereka tidak ingat tentang azab Allah pada penzina? Atau mereka terlupa tentang cctv pengawasan Allah yang on 24/7 ?

Point aku cerita dekat sini bukan sebab nak burukkan orang2 yang bawa imej Islam.

Sebab kalau nk cerita pasal orang yang biasa-biasa, memang berlambak-lambak kes yang berlaku pada zaman ini. Nauzubillah min zalik.

Aku nak  tegaskan dekat sini,
Wahai orang2 yang berada pada jalan Allah ini,
Tolong tajdid niat.
Jaga hati.

Islam tu satu cara hidup yang merangkumi pelbagai aspek.
Bukan sekerat-kerat.
Kita tak boleh pisahkan pakaian kita, dengan perbuatan2 kita yang lain.

Kalau kita mengaku kita ni orang yang membawa imej islam,
Tolong.
Bawa juga Islam tu dalam cara kita bergaul, bercakap,& sebagainya.

(sambungan previous post)
Saya banyak berfikir selepas mendengar cerita tersebut.

Tersentak dan tersedar.
Ilmu agama yang tinggi tak menjamin apa-apa sekiranya tidak disertakan dengan keimanan yang mantap dan daya tahan diri yang tinggi terhadap godaan syaitan dan hawa nafsu.

Saya sebenarnya jarang dengar cerita-cerita benar sebegini.
Tapi sempat saya lihat salah satu comments di post saya yang lepas, ' Tidak dinafikan, pernah berlaku depan mata sendiri. Yang paling sadis bila parents terus menerus membiarkan anak-anak menjadi fitnah.' .

Allahu. Fitnah? Ya, fitnah ke atas agama.

Orang-orang jadi tak respect golongan yang bertudung labuh berkopiah berserban bila wujudnya golongan yang bawa imej islam, tapi tak praktikkan dalam kehidupan.
Bak kata pepatah, kerana nila setitik,rosak susu sebelanga.

Kerana tiga empat orang buat macam ni, habis orang-orang yang tak berdosa lain terpalit kotoran yang sama. Masyaallah.

Sahabat yang dikasihi,
Setiap kali kita tergerak buat dosa kan.
Pegang kain tudung labuh kita tu,
Pegang serban putih kita tu,
Renung ia sambil menangis mengingatkan amanat yang Allah bagi untuk jaga nama baik Islam,
Agar kita tak jadi nak buat dosa tersebut.
Agar kita menyesal dan insaf tentang kelekaan kita membiarkan diri dihanyutkan dengan nafsu duniawi.

Ingat sahabat,
Islam itu tak boleh dibawa berasingan.
Sebab Islam tu cara hidup dalam semua aspek.

Hatta cara makan, cara tidur, cara bergaul, cara belajar, cara menulis semuanya berlandaskan dengan paksi keimanan dan syariat Islam.

Jangan sesekali ingat,
Aku dah pakai tudung labuh ni,
Ah dah ok lah ni. Dah ikut cara Islam dah ni.
Sedangkan kita masih bertepuk tampar dengan lelaki secara selamba.
Still keluar berdua-duaan.

Ingat,
Orang-orang islam yang beriman pasti diuji ! .

Ujian melawan hawa nafsu.
Ujian untuk diklasifikasikan sebagai 'tak up to date' sebab jaga syariat Islam.
Tapi ketahuilah,
Ujian itu yg mendidik kita.
Ujian itu juga sebagai examination to Jannah

****tamat****

Berpakaian mengikut syariat Islam tak melambangkan tahap keimanan ...
Tapi , orang yang beriman , pasti akan berpakaian mengikut syariat ...
Dan pakaian tersebut dapat menyedarkan kita , yang kita sedang membawa amanat besar dari Allah .. <3