Wednesday 18 November 2015

Rindu


Rindu

'Semoga tenang disana'
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan ambilah masa sekejap untuk sedekahkan al-fatihah kepada saudara seislam kita yang telah pun pergi menemui pencipta-Nya... {al-fatihah}

Bingkisan kerdil ini ditujukan kepada saudara-saudara seakidah ku yang ibu atau bapa mereka telah pun pergi menghadap Ilahi , serta kepada adik beradik ku , dan juga kepada diriku yang sering lupa untuk ingatan masa hadapan kelak.

'Sabarlah , Allah lebih sayangkan mereka'
Seringkali kita dengar ucapan itu dari mulut sahabat-sahabat atau sesiapa sahaja yang simpati terhadap nasib kita ,kan?
Mudah untuk berkata sabar namun mereka tak pernah tahu perasaan kehilangan sesuatu yang berharga. Tapi tak boleh salahkan mereka , mereka pun tak boleh buat apa , hanya Allah yang berkuasa , luahkan pada-Nya kerana Dia maha mengerti segalanya..

Bila rindu datang cengkam hati, kita tak tau nak buat apa. Sedih. Kecewa. Perkara biasa. Bila sedih kita kirimkan doa dan pahala , dan pada masa yang sama hati jadi lebih tenang.

Tapi , macam mana bila kita sudah mula lupa tentang mereka disana?
Suatu saat bila Allah kembalikan senyum diwajah kita , kita lupa untuk doa dan kirimkan pahala pada mereka.
Kadang-kadang sifat malas datang macam hari-hari biasa. Malas nak baca al-quran. Pahala yang kita kirim pun dah makin kurang. 

Sebab kita lalai. Kita lupa yang mereka dah tak boleh kutip pahala sendiri , kita lupa yang mereka hanya minta dan harapkan pahala dari kita, anaknya.
Kita lupa yang dahulu , bila kita tak boleh jalan , mereka yang angkat &dukung kemana-mana kita nak pergi.
Kita lupa yang dahulu , kita tak pandai makan , mereka yang tolong kunyahkan.
Kita lupa yang dahulu , bila kita tak pandai cari duit sendiri , mereka yang tanggung dan sara kita.
Tapi kenapa bila mereka dah tak boleh cari pahala sendiri kita tak tolong mereka dengan kirimkan pahala?
Kenapa bila mereka dah tak boleh berdoa, kita tak bantu mereka berdoa untuk raih keampunan dari Allah?

Kita sering lupa kerana kita dah boleh senyum macam dulu.

Ingat lah , pegang kuat-kuat dalam hati , mereka dah tak nak mintak apa-apa selain doa dan kiriman pahala untuk mereka. Mereka nak kita yang jadi asbab untuk mereka ke syurga-Nya. Mereka nak tengok hasil didikan mereka ni , menjadi ahli syurga yang dekat dengan Allah. Walaupun kita tak mampu berjaya didunia , mereka nak tengok kita berjaya di akhirat.

Mereka dah banyak berbakti untuk kita ,
Sudah tiba masanya untuk kita balas jasa mereka walaupun mereka dah tak ada kat dunia kita masih boleh membalasnya . Walaupun usaha untuk membalas budi mereka tidak akan sampai kemana kerana jasa mereka tidak terhitung banyaknya , namun kita harus tetap cuba dan cuba..
*perbanyakkan sedekah dan niatkan pahala untuk mereka.
*doakan keampunan untuk mereka
*kirimkan pahala bacaan al-quran untuk mereka setiap hari
*apabila kita berpenat lelah dalam mengejar ilmu , niatkan sekali pahala untuk mereka , kerana tanpa mereka kita tidak akan kenal apa itu 'ilmu'
*apabila berbuat baik dalam dunia ini , niatkan pahala untuk mereka kerana mereka yang mengajar kita untuk menjadi baik 'pada dunia'
*berbuat baik dengan kawan-kawan arwah ibu atau bapa
*dan banyak lagi

Kepada yang masih dikurniakan nikmat agung iaitu ibu dan bapa dalam hidupnya , berbakti lah kepada mereka , kadang kita terlupa tugas kita untuk membahagiakan mereka , namun itu tidak menjadi alasan untuk terus lupa dan lupa...

Dalam hidup ini , Allah telah kurniakan aku seorang ayah yang terbaik dahulu , namun aku tidak mengambil berat dalam berbakti kepadanya sehingga Allah tarik 'nikmat agung' itu kembali . aku belum sempat menghadiahkan kejayaanku padanya dan dia telah pun pergi selamanya.... dan itu bukan alasan untuk aku tidak berusaha mengapai kejayaan diakhirat dan didunia .
Because,
I know that he will always  be there , cheering for me when I am a champion , support me and encourage me when I am down ,even I will never see him again , I know he will always be with me like his name will always be there ,, after my name...

And now I am trying to make my mum smile as I know my dad will smile when he sees mum's smile....


_jaga diri,jaga iman, jaga hati_
 <3

From : me
To : you & future me


         

No comments:

Post a Comment

Do say something here !! :) <3